Just up the road - Reisverslag uit Daly Waters, Australië van Dennis - WaarBenJij.nu Just up the road - Reisverslag uit Daly Waters, Australië van Dennis - WaarBenJij.nu

Just up the road

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

08 Mei 2017 | Australië, Daly Waters

Poe Poe gut gut he he....
...13.000 km verder en onze vakantie zit er BIJNA op!

Het is een hele rit geweest door 4 staten van Australië vanaf Bellata naar Daly Waters (waar we nu in het zonnetje zitten onder onze mooie awning).

Het is alweer zolang geleden sinds we zijn begonnen aan de vakantie dat ik niet eens meer zo goed weet wat we allemaal precies gedaan hebben maar ik zal me best doen.

Ten eerste hebben we op het laatste moment voordat we weggingen nog besloten om het bed uit de auto te halen en toch voor een rooftoptent te gaan :D
Na veel zoeken op internet hebben we er 1 gevonden op (maar!)2uurtjes rijden van waar we zaten.

Alleen waren de bestelde dakdragerbeugels nog niet binnen,hele auto leeggehaald en maar hopen dat het ging passen..
..nou niet dus hé! Dus weer 2uur terug en 2 dagen later nog een keertje op en neer rijden om ons 'koopje' op te gaan halen,het was ondertussen niet een echt koopje meer natuurlijk aangezien we hierdoor ook weer een tank benzine armer waren maar goed.

We zijn uiteindelijk een paar weken langer gebleven dan gepland maar dan is het nu toch echt tijd om te gaan.
We hadden cadeautjes uit Nederland laten komen voor de mensen waarvoor we gewerkt hebben en deze gegeven op een bbq die we op 1 van onze laatste avonden hadden.
Het was nog net geen janken maar het scheelde niet veel, die vrouw waar we voor gewerkt hebben was helemaal gek van Michelle geworden en als het aan haar lag gingen we nooit meer weg daar!

We zijn eerst van Bellata naar beneden gereden met koers op Canberra, de hoofdstad van Australië.
Huh?! Dat was toch Sydney? Nee dat is het dus niet.

Vlak voordat we er waren besloten we maar dat we toch niet zo'n zin hadden in de stad en hebben Canberra gelaten voor wat het was.
Dus toen de navigatie op Melbourne ingesteld.
Deze ook maar steeds bijgesteld want we wilden wel zoveel mogelijk door de natuur heen!
Zo zijn we door een skigebied heen gereden, het 'Alpine National Park' ...helaaasss peanut butter lag er geen sneeuw dus daar moeten we nog maar een keertje terug!
En zo verder langs de kust richting Melbourne gereden.

Eerst nog een tussenstop gemaakt bij 'Wilsons Promontory National Park' waar we voor het eerst wombat's hebben gezien !

We hoopte nog een staartje van de zomer mee te pakken maar helaas is het tot nu toe nog niet heel mooi weer geweest, beetje bewolkt en max 26 graden overdag en koude nachten.

Aangekomen in Melbourne kon ik EINDELIJK naar mijn nieuwe favo winkel geweest, de 4wSUPACENTRE :D
Deze winkel waarvan de naam voor zichzelf spreekt lijkt me was ik al een hele tijd terug tegengekomen op internet en sindsdien steeds op hun site zitten neuzen wat ze allemaal hadden.
Hier hebben we mijn felbegeerde awning gekocht, een awning is gewoon het Engelse woord voor zonnescherm by the weg.
Deze awning bevestig je gewoon aan je dakdragers en dan rol je 'm uit en heb je een afdak/zonnescherm op je campingplek :D ik kon de hele winkel wel leeglopen maar de baas hield de hand op de knip en dat was het dus voor vandaag.

Nadat we alles binnenhadden zijn we eerst naar een camping buiten de stad gegaan.
De vrouw waar we voor gewerkt hebben die is vlakbij Melbourne want 1 van haar paarden moet rijden op de Nationale Kampioenschappen en ze hadden natuurlijk gevraagd of we langs wilden komen.

Dus dat hebben we ook weer meegemaakt...ik vind paarden leuk maar dat dressuur kijken...geef mijn portie maar aan fikkie! Hahaha natuurlijk voor Michelle wel heel leuk om dit te zien maar rond een uur of 2 smiddags zijn we ervandoor gegaan.

Daarna hebben we 2 nachten op een dure camping moeten staan omdat er in de stad weinig tot geen campings zijn, tot nu toe hebben we bijna alleen maar op gratis campings gestaan of hele goedkope, een uur met de tram naar de stad..en 3uurtjes later er weer uit! Hahaha meteen geen spijt van Canberra! Wij zijn gewoon echt geen stadsmensen!

De volgende dag; start van de GOR oftewel de Great Ocean Road!
Deze kustroute staat bekend als 1 van de mooiste routes ter wereld om te rijden (net als de Highway 1 in Amerika)

Langs de kust rijden blijft toch echt een spektakel!
En we hebben hier onze eerste koala gezien!!!
Op 2 meter afstand maar in de bosjes dus helaas geen goeie foto kunnen maken maar hoe gaaf om dit icoon van Australië in het wild van zo dichtbij te kunnen zien!

Toen we de GOR uit hadden gereden zijn we naar 'The Grampians National Park' gegaan.
Iets wat eigenlijk heel veel om mensen doen na de GOR, ook dit was weer een prachtig natuurpark.

Door naar Adelaide! De volgende grote stad waar we waarschijnlijk toch niks aan vinden!
De weg verder langs de kust gevolgd naar Adelaide en hier op 1 van onze campings voor het eerst (in mijn leven) wilde dolfijnen gezien 'sochtends bij de pier.
De dolfijnen waren met een klein groepje en ze waren de vissen naar de steiger aan het jagen om ze vervolgens met een klap van hun staart half bewusteloos of dood te slaan en ze dan te kunnen eten, zo bijzonder dat dit voor onze ogen gebeurde!

Voordat we naar Adelaide gaan, gaan we eerst nog naar Kangaroo Island, dit eiland is staat beschreven als 1 van de mooiste plekken van Australië, waar heaps (heel veel) off wildlife zou moeten zitten en voornamelijk veel koala's.
We zijn een godsvermogen kwijtgeraakt aan de bootovertocht en de enige koala's doe we gezien hebben, daar hebben we voor moeten betalen..voor de rest maar een enkele kangoeroe of wallaby, de natuur van het eiland was wel mooi maar ik zou zeker niet zeggen dat het 1 van de mooiste plekjes van Australië is.

Achteraf gezien dus niet echt het geld waard maar goed als je het niet probeert weet je het niet.

We zijn een beetje door Adelaide gereden maar konden niet echt een reden vinden om uit te stappen en de stad in te gaan, een stad blijft toch echt maar een stad...
We hebben hier wel in de de Dutch Shop ons weer even thuis kunnen voelen, ze hadden een snackkraam met kroketten frikadellen en patat oorlog!! Wat hebben we dit gemist zeg!
Voor de rest hebben we nog wat Nederlandse dingen als drop enzo gekocht.

Nou en toen dan maar op pad naar het plaatsje waar het dan allemaal moest gaan gebeuren..Port Lincoln..De langverwachte droom van Michelle, MET WITTE HAAIEN DUIKEN!!
We zijn hier een paar nachten want we konden nog niet direct met een tour mee maar het is een leuk plaatsje dus dat was niet erg, ze hadden op dag 2 dat wij er waren een race voor het eerst georganiseerd met allerlei snelle auto's van Ferrari tot opgefokte kever's dus dat was ook wel lachen om te zien en toevallig dat we er net waren.

Om half 7uur 'sochtends staan we aan de kade! Veeeeeel te vroeg maar goed het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.....
Na 3uur varen zijn we aangekomen bij de Neptune Islands waar het allemaal moet gaan gebeuren, het anker gaat uit, de kooi in het water en de eerste haai is al bij de boot! We trekken onze wetsuits aan en hup de kooi in, de kooi die dus midden in zee als een wilde heen en weer gaat met minimaal 1 Great White die er omheen zwemt!
ik had nog nooit gedoken dus ik vond het ook wel spannend hoe dat zal gaan met ademhalen door de duikuitrusting maar dit viel gelukkig heel erg mee en ik had het vrij snel door alhoewel de eerste minuten onder water toch wel heel raar waren dat je gewoon kon ademen.

Na een beetje gewend te zijn aan het onderwaterwereldje en verschillende haaien gezien te hebben is de tijd helaas alweer om..3kwartier leek wel 10min, maar wat een ervaring! Dit was echt zo onwerkelijk en zeker weten dat we dit nog eens gaan doen! 1 van de vele onvergetelijke hoogtepunten van de mooie reis die we samen aan het maken zijn.

Van Port Lincoln rijden we weer omhoog naar 'Flinders Ranges'.
Een prachtig mooi park wat we er van hebben kunnen zien alleen waren er veel wegen afgesloten door de regen en omdat bijna alles dirt road is in dit park zijn de wegen dan onbegaanbaar en dus dicht, 2 dagen hebben we hier in de regen op een camping gestaan toen we maar besloten om maar weg te gaan want dit was helemaal niks!
Een beetje aan de auto klussen konden we wel aangezien we toch geen kant opgingen dus dat was wel weer leuk (vooral voor mij :P)

Na Flinders gaan we dan een echt de outback in.
We draaien de Stuart Highway op 'richting' Darwin..Darwin ligt 2700 km verderop.
Weg van de regen en op naar het mooie weer!

Een eindeloze weg door niks, oftewel het midden van Australië, komen we aan in Coober Pedy, de opaal hoofdstad van de wereld.
Opaal is een edelsteen die allerlei verschillende kleuren heeft en goed geld oplevert, het stadje zou er dan wel knap bijliggen, zou je denken....
Het is een echt een mijnstadje waar de mensen er zo min mogelijk aan doen om het er leuk uit te laten zien hahaha het grootste deel van de bevolking leeft trouwens ondergronds waar het het hele jaar een aangename vrijwel constante temperatuur is.

We zijn trouwens ook ondertussen in de gebieden waar je steeds meer aboriginals ziet.
Ze lopen er allemaal bij als zwervers en schreeuwen de hele tijd naar elkaar, gewoon praten zit er niet echt bij en hygiëne kennen ze ook niet. (Zegt degene die tegenwoordig nog maar 1 a 2x p week douchet)
Ik vooral vertrouw ze voor geen meter en hou alles steeds in de gaten als die gasten in de buurt zijn.

Na een dag hebben we het wel gezien en we rijden verder naar 'The Red Centre' ..Alice Springs!

Halverwege ineens een raar geluid van de auto...we hadden al wel wat gehoord maar konden niks vinden maar nu klonk het dan wel of er echt wat was...Dus gestopt en na 10min naar de motor kijken en Michelle die me er niks aan wilde laten doen stopte er iemand die zei dat we met een gangetje van 80 wel naar Alice Springs kunnen als we de temperatuur maar in de gaten houden..

Dus LANGS Uluru gereden (Ayers Rock) naar Alice Springs om naar de garage te gaan, gelukkig hebben we het gered!
Het bleek gelukkig niks bijzonders te zijn en na 2 uurtjes knutselen gingen we de weg weer op..naar Uluru..zo'n 450 km terug.
Maarja je moet het natuurlijk gezien hebben dus wij weer terug.
Gelukkig hebben we op een gratis camping kunnen staan op de heen en terug weg dat scheelde dan weer.

Uluru was wel bijzonder om te zien..hoe die grote steen daar zo in dat vlakke landschap staat,heel apart!

Weer terug in Alice Springs wilde we naar de Kangaroo Dundee, deze man heeft een heel mooi opvangcentrum gemaakt voor kangoeroe's en daar zijn hele leven aan gewijd. Er zijn ook meerdere docu's en series over hem gemaakt.
Dit was een hele leuke tour om te doen, natuurlijk hebben we al zat kangoeroe's gezien maar we mochten hier tijdens de tour (wandeling over zijn terrein) kleine joey's met ons mee dragen!!!
Echt zo leuk om die kleintjes vast te houden!
Verder hebben we 'Roger' gezien dit was de eerste kangeroe die hij opving en is wereldberoemd geworden omdat ie zo enorm is!

Dit was ook zeker weer 1 van de hoogtepunten.
Tussendoor zijn we nog naar 'West MacDonnell Ranges' geweest wat ook een schitterend natuurpark is, en waar we voor het eerst dingo's hebben gehoord (helaas nog steeds niet gezien!).

Gister hebben we bij de 'Devils Marbles' geslapen ook weer zo raar, ineens in het vlakke landschap liggen allemaal grote stenen, een prachtig plaatje met de zonsondergang!!

Ondertussen dus alweer zo'n 13000km verder en zo'n 6 weken begint het nu wel weer tijd te worden om werk te zoeken!
Eerst nog in Darwin kijken en familie opzoeken en dan moeten we er toch echt aan geloven!
Als we wat hebben dan horen jullie wel weer wat!

Als je nog niet moe ben van het lezen ben ik dat wel van het typen dus ik zou zeggen,

Hasta la pasta, tot de volgende villa!

• 09 Mei 2017 - 21:44

Richard Rijkeboer:

Top story!!

• 10 Mei 2017 - 19:52

Chantal:

Leuk verhaal...je kan wel op marketing werken

• 14 Mei 2017 - 07:51

Oma Chantal:

hallo Dennis en Michelle, ik heb in de gaten dat het erg goed met jullie gaat. Gezellig dat jullie Bij Harry en Olive zijn. Doe ze daar allemaal de groeten van mij. Ik wens jullie nog heel veel plezier en een leuke reis toe. Heel veel knuffels en liefs van oma.

• 15 Mei 2017 - 18:14

Patrick De Boer:

Jaloers makend jullie reisverhaal. Moet wel zeggen Dennis, je gaat steeds meer op je vader lijken hahaha. Maar als jullie dan toch nog 5 jaar daar blijven, zorg dan voor een slaapplaats want dan kom ik volgend jaar even langs. Gewoon fantastisch welke dieren jullie allemaal ontmoeten, snap niet dat die dieren het met jullie uithouden. Foto's zijn schittert, gelukkig heeft Michelle haar tong niet verloren.

Gelukkig chatten we zo af en toe en blijf ik op de hoogte maar een reisverslag blijft leuk met foto's.
    Blijven genieten jullie 2.

• 02 Juni 2017 - 21:02

Yvonne En Marino :

Man o man wat hebben jullie het ontzettend naar je zin.
    Echt geweldig het is een reis die je maar een keer in je
    Leven doet.
    En die haaien, nou echt niet dat we dat zouden doen.
    Gehoord dat jullie er nog een jaar aanplakken.
    Helemaal gelijk.
    Om jaloers ervan te zijn.
    Héérlijk om te lezen van wat jullie allemaal meemaken.
    Dan is het hier in Nederland maar saai.

Wij zouden zeggen, geniet er nog ontzettend van
    Blijf lekker schrijven en foto's maken.

Heel veel liefs van ons